Tillid og sårbarhed – ”touchy-feely”?

I en agil forretningsverden er der ikke tid til at vente til alting er perfekt og gennemanalyseret. Der skal eksperimenteres, læres, høstes feedback, justeres og forsøges igen. Udvikling sker gennem fejltagelser og modgang, og vi skal lære af vores fejl hele livet. Modgang er der nok af: I et transparent globalt marked tørrer indtjeningskilder hurtigt ud hvis de ikke skaber værdi; alle – både interessenter vi havde ”tænkt på”, og dem der bare melder sig – har både ret til en mening og adgang til at udtrykke den. Vi skal være modige, stærke, selvmotiverende og have et højt drive. Jobmarkedet er ustabilt i den globale pandemi. Vi diskuterer håndvask og smitterisiko med de små.

Samtidig er et tiltrængt opgør med perfektionisme og benhård konkurrencementalitet i gang, hjemme og på arbejdspladsen. Vi skal tage vores ”true self” med på arbejde, der skal være tillid i kunderelationer og tillid i teams.  Vi skal turde vise sårbarhed, og gå konstruktivt ind i konflikter. Feedback skal være ærlig og klar, ikke den forløjede og velkendte feedback-sandwich (ros + en lillebitte smule ærlig kritik + ros).

Rent psykologisk kan det synes som modsætninger – man kan da ikke være stærk og sårbar samtidig, er sårbarhed ikke et svaghedstegn?

Sårbarhed er den følelse vi får når vi oplever usikkerhed, risiko og følelsesmæssig eksponering. Vi bryder os ikke om usikkerhed, og ganske mange mennesker arbejder med at fjerne eller reducere usikkerhed. Ikke blot dem der eksplicit er sat i verden for det (compliance teams, legal teams, quality assurance teams); alle projekter skal identificere, kvantificere og mitigere risiko. Forretningsmæssigt er vi vant til at tænke på sårbarhed som svaghed.

Men i forhold til andre mennesker, uanset om de er kunder, kolleger eller medarbejdere, er sårbarhed og tillid to sider af samme sag. Ingen tillid uden sårbarhed. Når vi giver ærlig feedback (som ikke er det samme som shaming) læner vi os ud – vi kan ikke kontrollere hvad der sker. Det vil altid føles mere sikkert og behageligt at være høflig, politisk, generisk, men det fjerner enhver forudsætning for tillid og udvikling.

Uden sårbarhed, ingen tillid. Uden tillid, ingen konstruktive konflikter. Uden konstruktive konflikter, intet personligt ejerskab. Uden personligt ejerskab, ingen resultater.

Sårbarhed og tillid er ikke ”touchy-feely”. Det er resultatet af hårdt empatisk arbejde der kan (og sandsynligvis vil) føles ubehageligt i starten, men som kan læres. Og dette arbejde har direkte betydning for de forretningsmæssige resultater.

Bare kom i gang. Mangler du inspiration? Så læs Brené Browns ”Dare to Lead” eller, hvis du allerede har rigeligt med sommerlæsning, se hendes Netflix special ”The Call to Courage” fra 2019.