Ønsker du at blive bedre til konflikter – så øv dig

Sportsmetaforer, hvor hele holdet ”trækker i samme retning”, er på vej ud. Og forståelse for vigtigheden af psykologisk tryghed, hvor alle i teamet tør udtale kritik uden frygt for repressalier, på vej ind. Men der er lige et par forhindringer. Hvordan kommer man i gang med at sige noget kritisk, når man har lært hjemmefra at det er uhøfligt? (Udtrykket ”lært hjemmefra” må gerne tages bogstaveligt, der er tale om dybt indlejrede mønstre)

At undgå produktiv konflikt holder forretningen tilbage og skader teamets præstationsevne. Konflikter er ikke i sig selv DÅRLIGE for en arbejdsplads – de er en helt fundamental DEL AF en arbejdsplads.

Men ofte ønsker vi at undgå dem, friktion føles ubehageligt…..

Men øvelse gør mester, også når det gælder konflikthåndtering.

Denne lille konflikthåndteringsøvelse træner robusthed overfor følelsen af friktion. Praktiseret jævnligt styrker den tillid og psykologisk tryghed.

Hvis du leder et team, kan du foreslå alle i teamet at deltage eller blot annoncere at du ønsker dig at blive bedre til konflikthåndtering og derfor gennemfører en øvelse. At være åben omkring det viser sårbarhed, og bidrager til teamets tillid til dig med langt større effekt end team-middage eller (alt for) private betroelser.

Øvelsen introducerer et lavt konfliktniveau; en lillebitte øgning af spændingen. Det er ikke farligt – du vil opleve at ubehaget aftager hurtigt.

Øvelsen er ganske enkel: I en diskussion om et hvilket som helst emne, hvor en deltager præsenterer information til støtte for sit synspunkt, spørger du om grundlaget for denne information.

For eksempel: En kollega foreslår at målrette en online-kampagne for produkt X til jeres 10% største kunder, fordi denne kundegruppe er mere digitalt kompetente. Du spørger: hvad baserer du antagelsen om deres digitale kompetencer på?

Eller: en kollega foreslår at gennemføre en trivselsmåling efter sommerferien, da folk så vil se på spørgsmålene med friske øjne. Du spørger: på hvilket grundlag baserer du antagelsen om at folk vil have friske øjne efter sommerferien?

Eller: en kollega mener I skal udgive jeres online materiale på engelsk ud over dansk, da I så vil kunne tiltrække et engelsktalende kundesegment. Du spørger: hvad baserer du antagelsen om, at der er et engelsktalende kundesegment der er relevant for os, på?

Du kan godt se mønsteret, ikke? Det er ikke en øvelse i at skyde forslag ned, men I at udfordre underliggende antagelser. Hvis du konsekvent stiller spørgsmål til datagrundlaget er du sikker på at ingen føler sig ”jagtet”. Alle omkring dig bliver bedre til ikke automatisk at acceptere de informationer de får.

En lille, produktiv konflikt hver gang.